STEM-wetenschappen.

  • Ik wil graag aan wetenschappelijk onderzoek doen.
  • Ik wil technische oplossingen ontwerpen en realiseren voor alledaagse problemen.
  • Ik hou van wiskunde: cijfers en formules schrikken me niet af.
  • Als ik aan een project begin werk ik dat graag tot in de puntjes af.
  • De nieuwste technologieën fascineren mij enorm.

STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics.

Science en Mathematics worden gebundeld in projecten die nauw aansluiten bij de actualiteit:

In ‘Science’ werken leerlingen proefondervindelijk. Ze gaan in teams aan de slag en leren aan de hand van de wetenschappelijke methode een volwaardig wetenschappelijk verslag schrijven.

In Mathematics wordt de leerstof wiskunde uitgebreid: het binair talstelsel van de computer, cryptografie, QR codes,… zijn enkele voorbeelden van wat hier aan bod komt.

In Technology en Engineering worden de STEMprojecten creatief en zelfstandig uitgewerkt. Met machines en gereedschappen werken leerlingen de door hun ontworpen prototypes uit. Ze worden uitgedaagd om creatief en innovatie aan de slag te gaan en leren analyseren, selecteren, creëren, evalueren, optimaliseren en synthetiseren. Een extra stimulans zijn de deelnames aan wedstrijden als first Lego League Artcadia en de STEMolympiade waar we jaarlijks podiumplaatsen proberen te versieren.

Leerlingen die voor deze optie kiezen zijn sterk in wiskunde en wetenschappen en hebben een interesse voor technologie en elektronica.

Mogelijk vervolg in het 2de jaar is STEM- wetenschappen.