gepersonaliseerd samen leren.
Binnen een sociale context, maximaal rendement nastreven op het vlak van leervermogen, leerwinst en leermotivatie.
Bouwstenen:
- Doelgerichte differentiatie:
Leerproces afgestemd op de behoefte van elke leerling.
Leernoden in kaart brengen
Planlast beheersbaar houden via (digitale) technologie - Groeien naar autonomie:
Expliciete aandacht voor leervaardigheden en zelfsturingsvaardigheden. Personalisatie & zelfregulatie zijn cruciaal. - Samen leren:
Gecostuurd leren: zelfsturing moet gedeeld worden met anderen.
Vb. peerteaching richting gezamenlijke doelen. - Onderzoekende houding:
- Continue effectmeting in functie van het R-OK.
Rollen:
- Lerende: zelfsturende vaardigheden en leerstrategieƫn die de leerlingen helpen een persoonlijk traject te plannen & te evalueren.
- Leraar: een leeromgeving creƫren waar zelfsturende vaardigheden centraal staan.
- Schoolbeleid: een duidelijke visie, een gericht professionaliseringsbeleid, gedeeld leiderschap.Digitaal ondersteunen en monitoren van leerprocessen. Interne kwaliteitszorg; GSL als schoolteam. Bijsturen op basis van data.